De juiste Phylion XH370 (EBG371) bagagedrageraccu kiezen

Phylion XH370 bouwvorm Wall-E-S versus Joycube

In 4 stappen bepalen of dit de juiste accu is:


STAP 1: De bouwvorm
Dit type accu kent een paar bouwvormen waarvan de getoonde 2 de meest voorkomende zijn. De hier aangeboden accu is van het bovenste type met het groene vinkje. Klopt dit model met de vorm van uw huidige accu → ga dan naar stap 2.

STAP 2: Het voltage 
Dit model is naast de standaard 37 volt ook leverbaar in 36- en 48 volt, waarbij de 36- en 37 volt varianten onderling uitwisselbaar zijn. Heeft uw huidige accu een voltage (DC) van 36- of 37 volt dan is de aangeboden accu de juiste → ga nu naar stap 3.

Opmerking: De XH370 editie 2024 (EBG370-140H1S24) maakt gebruik van de laatste generatie accucellen en levert standaard 518 Wh aan capaciteit (37V, 14 Ah). Oudere generaties als de XH370-13 & XH370-10J hebben een lagere Ah waarde. Voor de technische werking van de accu maakt een hogere- of lagere Ah waarde niet uit, het is enkel een indicatie van de van de capaciteit van de accu (hoe lang kan de accu de gevraagde spanning leveren). 14 Ah geeft hierbij dus 40% meer capaciteit dan !0 Ah bij dezelfde spanning.

STAP 3: Standaard of smart BMS (Batterij Management Systeem)

Een smart of intelligent BMS communiceert met de fiets en biedt meer mogelijkheden voor monitoring & analyse dan een standaard BMS. Welke accu geschikt is hangt af van de fiets. Is deze voorbereid op communicatie met de accu of niet.

Het belangrijkste verschil zit in de wijze waarop de resterende accucapaciteit wordt bepaald en wordt weergegeven op de display van de fiets. Een accu met smart BMS registreert nauwkeurig de hoeveelheid opgenomen- en afgegeven energie en bepaalt op basis hiervan en rekening houdende met de invloed van temperatuur etc. de resterende accucapaciteit. Deze wordt aan de fiets gecommuniceerd. Bij een accu met standaard BMS meet de fiets eenvoudigweg de accuspanning tussen de polen waarna de software van de fiets bepaalt wat de resterende capaciteit is. Een 36-/ 37 volt accu meet namelijk ca. 42V wanneer volledig opgeladen en ca. 30 volt als het BMS de accu uitschakelt. Tussen deze 2 waarden heeft de spanning een bepaald verloop dat correspondeert met een bepaalde resterende accucapaciteit. Het voordeel van smart BMS is dat het veel nauwkeuriger is en bijv. ook gebruikt kan worden voor het bepalen van de resterende actieradius etc. Daarnaast kan een accu met smart BMS ook middels een PC worden uitgelezen voor diagnose doeleinden.

Keuze maken:
Een smart BMS accu werkt altijd, ook als de fiets hier niet op is voorbereid. In dit geval vindt er geen communicatie plaats tussen accu en fiets en functioneert de accu gelijk aan een accu met standaard BMS. Een accu met standaard BMS werkt meestal niet (goed) op een fiets voorbereid voor smart BMS. Dit uit zich door een niet juiste indicatie van de accustatus op de display tot het niet of nauwelijks ontvangen van ondersteuning door de motor.

Hoe herken ik een accu met smart BMS?
Smart BMS is te herkennen aan het feit dat alle 6 de accupolen voorzien zijn van een metalen contact tegenover slechts 3 bij de standaard BMS uitvoering (zoals in het plaatje hier naast weergegeven). Daarnaast heeft de accu soms een blauwe sticker met de tekst “smart BMS inside”. 

Phylion herkennen smart- en standaard BMS
Phylion EBG370-140H1S24 Wall-E-S met LED


STAP 4: De juiste acculader

Met ingang van editie 2024 gebruikt Phylion voor de XH370 (EBG370-140H1S24) niet meer de tulpstekker maar een verbeterde, kleine stekker. De oude oplader met tulpstekker is dus niet te gebruiken. De nieuwe oplader wordt standaard meegeleverd.